

Telewizja dozorowa w szkole

Trudniejsza jest bowiem identyfikacja uczniów, a anonimowość i zagęszczenie wzmagają agresję, która w większości przypadków ujawnia się właśnie na zatłoczonych schodach, korytarzach, holach szkoły, mniej zaś w samych klasach. Jednak nawet bardzo dobra edukacja nie rozwiąże tego problemu, natomiast system kamer może go znacznie ograniczyć.
Zarejestrowane sytuacje mogą być często jedynym dowodem przestępstwa, gdy świadkowie takich zdarzeń nie chcą "zeznawać", najczęściej w obawie o własne bezpieczeństwo. Ze względu na charakter i wielkość obiektu (duża liczba pomieszczeń, rozległy obszar monitorowania) oraz występujące często ograniczenia finansowe placówek oświatowych, monitoring stosowany w większości z nich jest mało precyzyjny.
Jednym z podstawowych założeń telewizji dozorowej w szkole jest kontrola osób wchodzących na teren szkoły i dlatego należy objąć nim wszystkie możliwe wejścia na teren budynku. Należy prowadzić taki monitoring, aby możliwa była jednoznaczna identyfikacja osób wchodzących. Taki podgląd zapewnią kamery umieszczone w bliskiej odległości od wejścia lub kamery z wąsko kątowymi obiektywami (długie ogniskowe) które będą miały w swoim polu widzenia jedynie drzwi wejściowe. Takie rozwiązanie zapewnia, że na zarejestrowanym materiale znajdą się informacje szczegółowe na temat wyglądu potencjalnego sprawcy wykroczenia, które może mieć miejsce na terenie szkoły. Inne miejsca, w których powinny znaleźć się kamery to korytarze i szatnie. Szczególnie w tych pomieszczeniach kamery powinny być umieszczone wysoko. Usytuowanie takie zapewni z jednej strony większą powierzchnię podglądu, z drugiej – zabezpieczenie samych urządzeń. Ze względu na charakter pomieszczenia (korytarz jest zazwyczaj długi i wąski) należy zastosować większą liczbę kamer. Wówczas należy tak rozmieszczać kamery, aby każda z nich miała drugą w swoim polu widzenia (np. na dwóch przeciwległych końcach korytarza).Zapewni to możliwość zarejestrowania ewentualnego sprawcy uszkodzenia jednej z kamer.
Najbardziej dyskusyjnym miejscem montowania kamer są łazienki i ubikacje. Z punktu widzenia dyrektorów szkół, właśnie w tych miejscach dochodzi do największej liczby aktów chuligaństwa. Często również pomieszczenia te wykorzystywane są jako palarnie papierosów. Uwzględniając te fakty, władze większości szkół decydują się na monitoring w tych pomieszczeniach. Podgląd prowadzony jest przez monitorowanie całego pomieszczenia, bez bezpośredniego podglądu kabin. Jeszcze innym miejscem stosowania monitoringu są tereny wokół szkoły, tj. place zabaw, boiska, baseny, parkingi lub inne miejsca szczególnie uczęszczane przez młodych ludzi.
Ze względu na duże dużą powierzchnie którą musi objąć monitoring szkolny (boisko) za pomocą niewielkiej liczby kamer, monitoring w tej sytuacji pełni najczęściej funkcję ogólnego nadzoru – bez identyfikacji osób. Przy takim rodzaju monitorowania nie ma możliwości zidentyfikowania rysów twarzy, ale można zidentyfikować sposób ubioru osoby. Z tego powodu ważne jest zastosowanie obrazu kolorowego, wraz z jego zaletami identyfikacyjnymi.
Bardzo istotnym elementem każdego monitoringu, a w szczególności w tego typu obiektach, jest aspekt psychologiczny. Należy to wykorzystać stosując atrapy kamer, które znacznie zwiększają „optycznie” liczbę monitorowanych miejsc oraz obniżają koszt całego systemu monitoringu. Należy jednak pamiętać, że jeżeli coś się stanie w zasięgu kamery atrapy i nie zostaną podjęte żadne czynności wyjaśniające dane negatywne zdarzenie, w łatwy i szybki sposób uczniowie zorientują się ze są to tylko atrapy.
Jak należy zaprojektować monitoring w szkołach?
Przede wszystkim należy określić założenia takiego systemu. System telewizji przemysłowej powinien być projektowany z uwzględnieniem wielkości obiektu oraz jego charakteru. Największą przeszkodą w zaprojektowaniu skutecznego monitoringu są koszty. Mało, jaką placówkę stać na zamontowanie kompleksowej telewizji przemysłowej. Obecne systemy monitoringu szkoły umożliwiają jedynie monitoring określonych miejsc szkoły. Ponadto, tylko niektóre z kamer umożliwiają dokładną identyfikację. Zazwyczaj są to kamery, które instalujemy przy wejściu do szkoły oraz w miejscach potencjalnie niebezpiecznych.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Zastanawiasz się co i w jaki sposób należy monitorować? Najważniejszymi miejscami w każdym systemie monitoringu są wszystkie wejścia i wyjścia obiektu. To właśnie w tych miejscach należy zamontować najlepszej jakości kamery, które w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia umożliwią identyfikację sprawcy. Najlepszą identyfikację umożliwią kamery wyposażone w szerokokątne obiektywy, które będą miały w swoim polu widzenia jedynie drzwi wejściowe. Zastosowanie tego typu kamer umożliwi nam identyfikacje sprawcy wykroczenia. Monitoring szkoły to monitoring, który powinien skupić się przede wszystkim na bezpieczeństwie uczniów. Dlatego montowanie dobrej jakości kamer przy wejściach i wyjściach jest tak ważne. Kolejnymi miejscami, które powinien obejmować monitoring w szkołach to korytarze i szatnie. Szatnie to miejsca gdzie najczęściej dochodzi do kradzieży odzieży oraz rzeczy osobistych. W takich pomieszczeniach wszystkie kamery wchodzące w skład systemu telewizji dozorowej powinny być montowane jak najwyżej. Dlaczego? W szkole monitorowany zawsze jest tłum ludzi, a zbyt nisko zamontowane kamery umożliwiają jedynie identyfikacje osób znajdujących się najbliżej kamery. Natomiast osoby pozostające w większej odległości od kamery są niewidoczne lub zasłaniane przez inne osoby. Ponadto, wysoki montaż kamery zdecydowanie utrudnia do niej dostęp, co zapewnia większe bezpieczeństwo kamery. Kamery należy rozstawiać przede wszystkim ze względu na rozmiar pomieszczenia. W większych pomieszczeniach należy montować po kilka kamer lub specjalne kamery szybkoobrotowe. Kamery powinny być rozmieszczone w taki sposób, że w stosunkowo niedużej odległości od jednej znajduje się druga kamera. Takie rozstawienie kamer umożliwia identyfikację sprawcy, który przyczynił się do uszkodzenia jednej z pobliskich kamer. Kolejnym miejscem montowania kamer są ubikacje i łazienki. Obecność kamer w tych miejscach jest powodem wielu dyskusji. W tym momencie nasuwa się jedno ważne pytanie. Czy łazienki i ubikacje wymagają monitoringu? Z punktu widzenia dyrektorów placówek, okazuje się że tak. Łazienki i ubikacje to miejsca, w których najczęściej dochodzi do różnych incydentów. Obecnie większość dyrektorów szkół decyduje się na montaż kamer właśnie w tych pomieszczeniach. W jaki sposób prowadzony jest monitoring w tych pomieszczeniach? Kamery obejmują swoim monitoringiem całość pomieszczeń, nie instaluje się kamer bezpośrednio w kabinach. Tak zaprojektowany monitoring w szkołach nie narusza prywatności uczniów, a jednocześnie zapewnia wysokie bezpieczeństwo. Gdzie jeszcze warto zainstalować kamery? Ostatnim miejscem gdzie wypadałoby zamontować kamery są tereny wokół budynku, czyli: boiska, parkingi itp. Monitoring zewnętrznych terenów szkoły nie jest tak bardzo dokładny jak pomieszczeń, dlatego zazwyczaj ma on jedynie charakter poglądowy.
Brak środków na dodatkowe kamery?
Jeśli nie stać nas na montaż dodatkowych kamer, będących częścią monitoringu w szkołach, doskonałym rozwiązaniem jest instalacja atrap kamer. Atrapy kamer mają przede wszystkim aspekt psychologiczny. Bardzo często okazuje się, że sama świadomość kamer wywołuje w oberwowanych osobach bardziej kulturalne i przemyślane zachowanie. Atrapy kamer z wyglądu muszą być identyczne jak pozostałe instalowane na obiekcie.
Podsumowanie.
Monitoring w szkołach i rejestracja obrazów zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo osób przebywających na terenie monitorowanego obiektu. Ponadto, monitoring w szkołach zwiększa komfort pracy zarówno uczniów jak i nauczycieli. Kamery na korytarzach i w salach lekcyjnych skutecznie zapobiegają aktom wandalizmu. Prowadzi to do zaoszczędzenia znacznej ilości pieniędzy na remonty, co umożliwia wykorzystanie tych środków na inne cele. Monitoring w szkołach to inwestycja, która zwraca się w stosunkowo niewielkim okresie czasu. W szkołach, gdzie zainstalowano systemy monitoringu można zauważyć zdecydowany wzrost bezpieczeństwa. Bardzo często zdarza się, że szkoła, która posiadała mały system decyduje się na jego rozbudowę. Dlaczego? Po pewnym czasie okazuje się, że jest on bardzo skuteczny dlatego warto dalej w niego inwestować.