Szlabany - bariery parkingowe
Jaki wybrać szlaban? Na co zwrócić uwagę przed zakupem? W jaki sposób szlaban będzie sterowany oraz jak zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jego użytkowania? Poniżej znajduje się krótki poradnik, po przeczytaniu którego na większość pytań znajdą Państwo odpowiedź. Szlaban jest jednym z kilku urządzeń które umożliwia zautomatyzowanie kontroli dostępu na obiekty, parkingi i inne obiekty które z jakichś przyczyn muszą być odseparowane z zewnątrz. Innymi urządzeniami które mogą spełniać
tą funkcję są na przykład: automatyczne bariery łańcuchowe, bramy z odpowiednią automatyką do bram przesuwnych lub skrzydłowych. Jednak w zdecydowanej większości przypadków są one wolniejsze, droższe (przy sumarycznym zestawieniu napędu, bramy, montażu) i umożliwiają mniejszą ilość otwarć dziennie bez przeciążania urządzeń.
Możliwe jest także zastosowanie urządzeń które wymagają obsługi manualnej np.: łańcuch, ramię ze wspornikiem, brama. Jednak są to rozwiązania nieefektywne, przestarzałe i są używane tylko w miejscach gdzie ruch dzienny jest bardzo mały.
Szybkość oraz możliwość intensywnego używania, to główne cechy, które powodują że zdecydowana większość osób wybiera szlaban.
Wybór odpowiedniego szlabanu.
Zanim wybierzesz szlaban, który najlepiej spełni Twoje oczekiwania i potrzeby musisz odpowiedzieć na podstawowe pytania o zakres jego zastosowania.
Podstawowe parametry jakie powinny decydować o doborze szlabanu to: ilość cykli dziennie, tzn. ile razy dziennie szlaban będzie otwierany i zamykany. Jeżeli jest to bardzo zmienna ilość to pod uwagę można wsiąść okres tygodnia lub miesiąca,szerokość drogi do której dobiera się szlaban,czas otwarcia szlabanu. Parametr ten ma znaczenie przy dużym natężeniu ruchu, np. na parkingach. W innych przypadkach nie jest tak ważny. Wacha się w granicach od 0,8 s. (najszybsze modele) do kilkunastu sekund (szlabany o długości ramienia rzędu kilku lub nawet kilkunastu metrów). Generalnie im dłuższy ramię tym dłuższy czas otwierania.
Dostępne są dwa rodzaje rozwiązania napędu.
Szlabany elektromechaniczne.
Głównymi elementem szlabanu Szlabany elektromechaniczne jest motoreduktor składający się z silnika (zasilanego napięciem 230V lub 24V) oraz przekładni ślimakowej (samoblokującej). Ze względu na określoną ilość części ulegający zużyciu, czas użytkowania jest powiązany z przeglądem serwisowym, gdyż w jego trakcie występuje konieczność wymiany zbyt dużej ilości zużytych części.
Szlabany hydrauliczne.
Szlabany hydrauliczne posiadają dłuższą żywotność niż szlabany elektromechaniczne. Cechują się niezawodną pracą i dużo większą odpornością na przeciążenia niż w rozwiązaniach z napędem elektromechanicznym. Podstawowe różnice to:
Zminimalizowana ilość ruchomych elementów podnosi niezawodność urządzenia. Napęd hydrauliczny z założenia jest odporniejszy na przeciążenia stąd jest tak często używany np. w maszynach budowlanych pracujących w bardzo ciężkich warunkach, podnośnikach itd. W szlabanach APRIMATIC (wybrane modele) są stosowane osobne siłowniki do podnoszenia i opuszczania ramienia co jest unikalnym rozwiązaniem i zasadniczo wydłuża żywotność całego urządzenia Silnik elektryczny wraz z pompą są stale zanurzone w oleju co poprawia warunki pracy oraz wydłuża żywotność.Brak przekładni mechanicznej pomaga uniknąć awarii związanych z wadami materiałowymi lub naturalnym zużyciem kół zębatych i przekładni ślimakowych.Inne osadzenie mechanizmów nie przenosi obciążeń skrętnych na obudowę jednostki.Rozwiązania hydrauliczne pomagają w precyzyjnym regulacji siły oraz ruchu ramienia.Zastosowany specjalny typ oleju syntetycznego dedykowanego do tego typu urządzeń hydraulicznych umożliwia pracę w zmiennych warunkach atmosferycznych oraz w bardzo niskich temperaturach.
Jak często szlaban będzie używany?
Ważne jest aby dobrać parametry szlabanu do częstotliwości jego użytkowania. Jeżeli szlaban ma być wykorzystywany intensywnie, należy zastosować model hydrauliczny. Jaka jest szerokość wjazdu/wyjazdu który musi zostać zablokowany przez szlaban?
Jest to główny parametr który decyduje o doborze odpowiedniego modelu szlabanu. Poniżej zostały przedstawione najczęściej spotykane warianty.
Wjazd/wyjazd wspólny – W takim przypadku najbardziej ekonomiczne jest dobranie takiego szlabanu który zagrodzi całą szerokość przejazdu.Osobny wjazd/osobny wyjazd koło siebie Osobny wjazd/osobny wyjazd oddalone od siebie
Najczęściej szlaban dobierany jest tak, aby jego ramię zamykało cały przejazd. W niektórych przypadkach ramię skraca się o ok. 0,6-1,2 m, by zostawić przejście dla pieszych. Powszechnie stosowane długości ramion mieszczą się w zakresie do 7 m. Występują również szlabany z ramionami o większych długościach z ramieniem 12-metrowym.
Do zamykania szerokich przejazdów najlepiej stosować pary szlabanów.
Ramię szlabanu może zostać wyposażone w dodatkowe akcesoria jak: oświetlenie ostrzegawcze, fartuch, podpora ruchoma (podwieszana).
Ilu użytkowników będzie mogło aktywnie sterować szlabanem?
Najprostsze rozwiązanie to gdy szlabanem steruje tylko jedna osoba, np. portier w budce przy wjeździe/wyjeździe. Dodatkowo może dysponować pilotem aby mógł otworzyć szlaban z większej odległości gdy wyjdzie z portierni. Dobrym przykładem może być taka sytuacja. Portier wpuścił pojazd i ustala z kierowcą cel przyjazdu. Do szlabanu podjeżdża samochód z firmy. W takim przypadku portier nie musi wracać się do budki. Użyje pilota aby wpuścić pojazd. W przypadku gdy szlabanem steruje tylko jedna osoba nie jest wymagane ale zalecamy użycie fotokomórki.
W jaki sposób będzie otwierany szlaban?
Sterowanie szlabanem może odbywać się na wiele sposobów. Poniżej przestawiliśmy podstawowe możliwości.
Za pomocą przycisku lub pilota.
Portier lub pracownik ochrony za pomocą przycisku podłączonego do szlabanu może otworzyć lub zamknąć szlaban. Wygodniejszą forma sterowania szlabanem jest pilot. Portier lub inna osoba z obsługi może za pomocą jednego z przycisków w pilocie otworzyć lub zamknąć szlaban. Piloty mogą posiadać od jednego do kilku przycisków. Każdy z tych przycisków może sterować innym szlabanem.
Za pomocą karty zbliżeniowej.
Karta zbliżeniowa jest to plastikowa karta wielkości karty kredytowej. Zbliża się ją do czytnika kart zbliżeniowych, który weryfikuje osobę i decyduje o wpuszczeniu lub wypuszczeniu pojazdu. Minusem kart w stosunku do pilotów jest potrzeba podjechania pojazdem do czytnika kart . Dużym atutem kart jest dużo niższa cena jednostkowa w stosunku do pilota oraz bardzo duża odporność mechaniczna oraz brak elementów które trzeba wymieniać (bateria).
Wjazd bezobsługowy lub wyjazd z kontrolą.
Szlaban otwiera się gdy podjedzie do niego pojazd. Przed szlabanem zostaje umieszczona pętla indukcyjna w postaci kilku zwojów kabla umieszczonego pod nawierzchnią (np. pod kostką brukową, w naciętym asfalcie). Pętla podłączona jest do urządzenia zwanego detektorem pętli indukcyjnej. Jego zadaniem jej wykrywanie elementów metalowych znajdujących się nad nią, a więc również samochodów. Umieszczenie pętli przed szlabanem umożliwia nam wpuszczenie pojazdów bez obsługowo. Rozwiązanie takie ma zastosowanie w miejscach gdzie wjazd niepowołanego pojazdu nie jest problemem. Wyjazd natomiast odbywa się np. pod kontrolą portiera lub ochrony, która sprawdza np. jaki towar jest wywożony na pojeździe i czy zgadza z dokumentami.
Możliwe jest także zastosowanie urządzeń które wymagają obsługi manualnej np.: łańcuch, ramię ze wspornikiem, brama. Jednak są to rozwiązania nieefektywne, przestarzałe i są używane tylko w miejscach gdzie ruch dzienny jest bardzo mały.
Szybkość oraz możliwość intensywnego używania, to główne cechy, które powodują że zdecydowana większość osób wybiera szlaban.
Wybór odpowiedniego szlabanu.
Zanim wybierzesz szlaban, który najlepiej spełni Twoje oczekiwania i potrzeby musisz odpowiedzieć na podstawowe pytania o zakres jego zastosowania.
Podstawowe parametry jakie powinny decydować o doborze szlabanu to: ilość cykli dziennie, tzn. ile razy dziennie szlaban będzie otwierany i zamykany. Jeżeli jest to bardzo zmienna ilość to pod uwagę można wsiąść okres tygodnia lub miesiąca,szerokość drogi do której dobiera się szlaban,czas otwarcia szlabanu. Parametr ten ma znaczenie przy dużym natężeniu ruchu, np. na parkingach. W innych przypadkach nie jest tak ważny. Wacha się w granicach od 0,8 s. (najszybsze modele) do kilkunastu sekund (szlabany o długości ramienia rzędu kilku lub nawet kilkunastu metrów). Generalnie im dłuższy ramię tym dłuższy czas otwierania.
Dostępne są dwa rodzaje rozwiązania napędu.
Szlabany elektromechaniczne.
Głównymi elementem szlabanu Szlabany elektromechaniczne jest motoreduktor składający się z silnika (zasilanego napięciem 230V lub 24V) oraz przekładni ślimakowej (samoblokującej). Ze względu na określoną ilość części ulegający zużyciu, czas użytkowania jest powiązany z przeglądem serwisowym, gdyż w jego trakcie występuje konieczność wymiany zbyt dużej ilości zużytych części.
Szlabany hydrauliczne.
Szlabany hydrauliczne posiadają dłuższą żywotność niż szlabany elektromechaniczne. Cechują się niezawodną pracą i dużo większą odpornością na przeciążenia niż w rozwiązaniach z napędem elektromechanicznym. Podstawowe różnice to:
Zminimalizowana ilość ruchomych elementów podnosi niezawodność urządzenia. Napęd hydrauliczny z założenia jest odporniejszy na przeciążenia stąd jest tak często używany np. w maszynach budowlanych pracujących w bardzo ciężkich warunkach, podnośnikach itd. W szlabanach APRIMATIC (wybrane modele) są stosowane osobne siłowniki do podnoszenia i opuszczania ramienia co jest unikalnym rozwiązaniem i zasadniczo wydłuża żywotność całego urządzenia Silnik elektryczny wraz z pompą są stale zanurzone w oleju co poprawia warunki pracy oraz wydłuża żywotność.Brak przekładni mechanicznej pomaga uniknąć awarii związanych z wadami materiałowymi lub naturalnym zużyciem kół zębatych i przekładni ślimakowych.Inne osadzenie mechanizmów nie przenosi obciążeń skrętnych na obudowę jednostki.Rozwiązania hydrauliczne pomagają w precyzyjnym regulacji siły oraz ruchu ramienia.Zastosowany specjalny typ oleju syntetycznego dedykowanego do tego typu urządzeń hydraulicznych umożliwia pracę w zmiennych warunkach atmosferycznych oraz w bardzo niskich temperaturach.
Jak często szlaban będzie używany?
Ważne jest aby dobrać parametry szlabanu do częstotliwości jego użytkowania. Jeżeli szlaban ma być wykorzystywany intensywnie, należy zastosować model hydrauliczny. Jaka jest szerokość wjazdu/wyjazdu który musi zostać zablokowany przez szlaban?
Jest to główny parametr który decyduje o doborze odpowiedniego modelu szlabanu. Poniżej zostały przedstawione najczęściej spotykane warianty.
Wjazd/wyjazd wspólny – W takim przypadku najbardziej ekonomiczne jest dobranie takiego szlabanu który zagrodzi całą szerokość przejazdu.Osobny wjazd/osobny wyjazd koło siebie Osobny wjazd/osobny wyjazd oddalone od siebie
Najczęściej szlaban dobierany jest tak, aby jego ramię zamykało cały przejazd. W niektórych przypadkach ramię skraca się o ok. 0,6-1,2 m, by zostawić przejście dla pieszych. Powszechnie stosowane długości ramion mieszczą się w zakresie do 7 m. Występują również szlabany z ramionami o większych długościach z ramieniem 12-metrowym.
Do zamykania szerokich przejazdów najlepiej stosować pary szlabanów.
Ramię szlabanu może zostać wyposażone w dodatkowe akcesoria jak: oświetlenie ostrzegawcze, fartuch, podpora ruchoma (podwieszana).
Ilu użytkowników będzie mogło aktywnie sterować szlabanem?
Najprostsze rozwiązanie to gdy szlabanem steruje tylko jedna osoba, np. portier w budce przy wjeździe/wyjeździe. Dodatkowo może dysponować pilotem aby mógł otworzyć szlaban z większej odległości gdy wyjdzie z portierni. Dobrym przykładem może być taka sytuacja. Portier wpuścił pojazd i ustala z kierowcą cel przyjazdu. Do szlabanu podjeżdża samochód z firmy. W takim przypadku portier nie musi wracać się do budki. Użyje pilota aby wpuścić pojazd. W przypadku gdy szlabanem steruje tylko jedna osoba nie jest wymagane ale zalecamy użycie fotokomórki.
W jaki sposób będzie otwierany szlaban?
Sterowanie szlabanem może odbywać się na wiele sposobów. Poniżej przestawiliśmy podstawowe możliwości.
Za pomocą przycisku lub pilota.
Portier lub pracownik ochrony za pomocą przycisku podłączonego do szlabanu może otworzyć lub zamknąć szlaban. Wygodniejszą forma sterowania szlabanem jest pilot. Portier lub inna osoba z obsługi może za pomocą jednego z przycisków w pilocie otworzyć lub zamknąć szlaban. Piloty mogą posiadać od jednego do kilku przycisków. Każdy z tych przycisków może sterować innym szlabanem.
Za pomocą karty zbliżeniowej.
Karta zbliżeniowa jest to plastikowa karta wielkości karty kredytowej. Zbliża się ją do czytnika kart zbliżeniowych, który weryfikuje osobę i decyduje o wpuszczeniu lub wypuszczeniu pojazdu. Minusem kart w stosunku do pilotów jest potrzeba podjechania pojazdem do czytnika kart . Dużym atutem kart jest dużo niższa cena jednostkowa w stosunku do pilota oraz bardzo duża odporność mechaniczna oraz brak elementów które trzeba wymieniać (bateria).
Wjazd bezobsługowy lub wyjazd z kontrolą.
Szlaban otwiera się gdy podjedzie do niego pojazd. Przed szlabanem zostaje umieszczona pętla indukcyjna w postaci kilku zwojów kabla umieszczonego pod nawierzchnią (np. pod kostką brukową, w naciętym asfalcie). Pętla podłączona jest do urządzenia zwanego detektorem pętli indukcyjnej. Jego zadaniem jej wykrywanie elementów metalowych znajdujących się nad nią, a więc również samochodów. Umieszczenie pętli przed szlabanem umożliwia nam wpuszczenie pojazdów bez obsługowo. Rozwiązanie takie ma zastosowanie w miejscach gdzie wjazd niepowołanego pojazdu nie jest problemem. Wyjazd natomiast odbywa się np. pod kontrolą portiera lub ochrony, która sprawdza np. jaki towar jest wywożony na pojeździe i czy zgadza z dokumentami.