Napędy do bram przesuwnych
Warunki doboru napędu do bramy przesuwnej przede wszystkim powinniśmy znać masę bramy, przewidzieć częstotliwość użytkowania i zadbać aby brama suwała się bez oporów. Silniki napędów maja różna moc, moc silnika dobieramy do wagi bramy (z uwzględnieniem lekkości suwu manualnego), zbyt słaby napęd zimą nie poradzi sobie z ciężka bramą, a nawet może ulec całkowitemu zniszczeniu. Producenci różnie grupują napędy pod kątem masy bramy, ale zazwyczaj napędy są z przeznaczone
do bram o ciężarze: do 500 kg, do 900kg, do 1200 kg, do 2000kg. itd. Jeśli napęd musi pracować z dużą częstotliwością powinniśmy zaznaczyć to przed kupnem.
Klienci indywidualni zazwyczaj nabywają napędy z przeznaczeniem do użytkowania przydomowego (kilka cykli w ciągu dnia) i tak dobrany napęd działa bezawaryjnie przez wiele lat, niewłaściwie dobrany napęd jest powodem usterek i znacznie skróconej żywotności.
Brama przesuwna, suwa się na „wózkach"...
Przy prawidłowo wyregulowanych wózkach, nawet bardzo ciężka brama powinna stosunkowo lekko się przesuwać, jeśli jest inaczej i brama ma „opory" podczas suwania, należy je usunąć i dobrać odpowiedniej mocy silnik.
- napęd powinien być dobrze przytwierdzony do podłoża, a podczas pracy powinien być stabilny i pozbawiony luzów
- dobry napęd jest wyposażony w indywidualny klucz, który umożliwia otwieranie bramy przy braku prądu, bądź w czasie awarii
- obszar pracy bramy powinien być zabezpieczony parą fotokomórek, które mocuje się na przeciwległych słupkach bramy, jeśli podczas zamykania bramy między fotokomórkami pojawi się przeszkoda, brama zatrzyma się i cofnie
- dobrze jest jeśli praca bramy jest sygnalizowana poprzez pulsacyjne świecenie lampy ostrzegawczej, poprawia to bezpieczeństwo pracy bramy oraz pokazuje czy brama zareagowała na impuls z pilota ( lampa jest zazwyczaj dostępna w wyposażeniu dodatkowym)
- antena zewnętrzna, znacznie zwiększa zasięg pilotów, jest konieczna zwłaszcza jeśli w sąsiedztwie bramy przebiegają napowietrzne linie elektryczne. Połączona jest z wewnętrznym odbiornikiem napędu, przewodem koncentrycznym (antena jest zazwyczaj dostępna w wyposażeniu dodatkowym)
Przewody zasilające napęd zwykle napędy zasilane są napięciem ~230 V.
Stosujemy wtedy przewód najlepiej tzw. ziemny 3x 1.5 mm2. ( Jeśli odległość od miejsca przyłączenia przewodu do napędu nie przekracza 30 mb, jeśli odległość ta jest większa powinniśmy zastosować przewód o przekroju 3 x 2.5 mm2)
Podłączając przewód zasilający od strony przyłącza, powinniśmy wykonać to w taki sposób, aby łatwo dał się odłączyć od zasilania, np. przez podłączenie pod wyłącznik nadmiarowo prądowy tzw. „ s-kę" lub zakończyć wtyczką włączaną do gniazda.
Przewody w ziemi powinny być ułożone na odpowiedniej głębokości i zabezpieczone przed uszkodzeniem, należy dążyć do tego aby przewody były niewidoczne. Należy pamiętać aby zasilanie napędu odłączać przed burzą, uszkodzenia powstałe na skutek wyładowań atmosferycznych nie podlegają gwarancji. Wszystkie podłączenia elektryczne powinien wykonać instalator z ważnymi uprawnieniami SEP i odpowiednim doświadczeniem zawodowym.
Klienci indywidualni zazwyczaj nabywają napędy z przeznaczeniem do użytkowania przydomowego (kilka cykli w ciągu dnia) i tak dobrany napęd działa bezawaryjnie przez wiele lat, niewłaściwie dobrany napęd jest powodem usterek i znacznie skróconej żywotności.
Brama przesuwna, suwa się na „wózkach"...
Przy prawidłowo wyregulowanych wózkach, nawet bardzo ciężka brama powinna stosunkowo lekko się przesuwać, jeśli jest inaczej i brama ma „opory" podczas suwania, należy je usunąć i dobrać odpowiedniej mocy silnik.
- napęd powinien być dobrze przytwierdzony do podłoża, a podczas pracy powinien być stabilny i pozbawiony luzów
- dobry napęd jest wyposażony w indywidualny klucz, który umożliwia otwieranie bramy przy braku prądu, bądź w czasie awarii
- obszar pracy bramy powinien być zabezpieczony parą fotokomórek, które mocuje się na przeciwległych słupkach bramy, jeśli podczas zamykania bramy między fotokomórkami pojawi się przeszkoda, brama zatrzyma się i cofnie
- dobrze jest jeśli praca bramy jest sygnalizowana poprzez pulsacyjne świecenie lampy ostrzegawczej, poprawia to bezpieczeństwo pracy bramy oraz pokazuje czy brama zareagowała na impuls z pilota ( lampa jest zazwyczaj dostępna w wyposażeniu dodatkowym)
- antena zewnętrzna, znacznie zwiększa zasięg pilotów, jest konieczna zwłaszcza jeśli w sąsiedztwie bramy przebiegają napowietrzne linie elektryczne. Połączona jest z wewnętrznym odbiornikiem napędu, przewodem koncentrycznym (antena jest zazwyczaj dostępna w wyposażeniu dodatkowym)
Przewody zasilające napęd zwykle napędy zasilane są napięciem ~230 V.
Stosujemy wtedy przewód najlepiej tzw. ziemny 3x 1.5 mm2. ( Jeśli odległość od miejsca przyłączenia przewodu do napędu nie przekracza 30 mb, jeśli odległość ta jest większa powinniśmy zastosować przewód o przekroju 3 x 2.5 mm2)
Podłączając przewód zasilający od strony przyłącza, powinniśmy wykonać to w taki sposób, aby łatwo dał się odłączyć od zasilania, np. przez podłączenie pod wyłącznik nadmiarowo prądowy tzw. „ s-kę" lub zakończyć wtyczką włączaną do gniazda.
Przewody w ziemi powinny być ułożone na odpowiedniej głębokości i zabezpieczone przed uszkodzeniem, należy dążyć do tego aby przewody były niewidoczne. Należy pamiętać aby zasilanie napędu odłączać przed burzą, uszkodzenia powstałe na skutek wyładowań atmosferycznych nie podlegają gwarancji. Wszystkie podłączenia elektryczne powinien wykonać instalator z ważnymi uprawnieniami SEP i odpowiednim doświadczeniem zawodowym.
Tags: